STATUT
Fundacji Socjometr Laboratorium Rozwiązań Społecznych w Pękowicach
Działając na podstawie art. 6 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz.U. nr 21, poz. 97), fundatorzy ustalają statut fundacji pod nazwą Fundacja Socjometr Laboratorium Rozwiązań Społecznych w Pękowicach, zwanej dalej „Fundacją”.
ROZDZIAŁ I
NAZWA, SIEDZIBA I TEREN DZIAŁANIA FUNDACJI
§ 1
- Fundacja pod nazwą: Fundacja Socjometr Laboratorium Rozwiązań Społecznych, ustanowiona przez:
- Adama Dąbrowskiego,
- Pawła Hessa,
- Konrada Stępnika,
zwanych dalej fundatorami, aktem notarialnym, sporządzonym przez notariusza Tomasza Kota w Kancelarii Notarialnej w Krakowie ul. Topolowa 11, w dniu 01.03.2013 r., za numerem Repertorium A nr 2026/2013, działa na podstawie przepisów prawa polskiego i niniejszego statutu.
- Fundacja jest apolityczna i nie jest związana z żadnym wyznaniem.
- Fundacja posiada osobowość prawną.
- Fundacja może używać skrótów swojej nazwy: „Socjometr”, „LRS” a także wyróżniającego ją znaku słownego, graficznego oraz odpowiednika swojej nazwy w językach obcych.
§ 2
Siedzibą Fundacji są Pękowice, województwo małopolskie.
§ 3
- Fundacja działa na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej.
- Fundacja może działać poza obszarem Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli służyć to będzie realizacji jej celów statutowych i pozostanie w zgodzie z porządkiem prawnym Rzeczypospolitej Polskiej i właściwego państwa.
- Fundacja może tworzyć oddziały, filie oraz przedstawicielstwa, a także łączyć się z innymi fundacjami oraz występować jako członek stowarzyszeń w kraju i za granicą.
- Fundacja dla celów współpracy z zagranicą może posługiwać się tłumaczeniem nazwy w wybranych językach obcych.
§ 4
Czas trwania Fundacji jest nieograniczony.
§ 5
Ministrem właściwym ze względu na cele Fundacji jest minister właściwy ds. nauki i szkolnictwa wyższego.
ROZDZIAŁ II
CEL, ZAKRES I FORMY DZIAŁANIA FUNDACJI
§ 6
Celami Fundacji są:
- Działalność naukowa, badawcza, kulturalna, rozwój i promocja wiedzy z zakresu nauk społecznych i humanistyki, w szczególności socjologii, we wszystkich obszarach życia społecznego oraz przekształcanie jej w wiedzę użyteczną publicznie.
- Rozwój współpracy pomiędzy środowiskami akademickimi, administracją publiczną, sektorem prywatnym, organizacjami pozarządowymi oraz obywatelami w zakresie zastosowania wiedzy nauk społecznych.
- Wspieranie środowiska akademickiego i praktyków zainteresowanych naukami społecznymi i humanistycznymi w celu rozwoju ich wiedzy i kompetencji.
- Edukacja w zakresie badań i analizy zjawisk społecznych, diagnozy oraz rozwiązywania problemów, w szczególności na poziomie lokalnym.
- Wspieranie oddolnych inicjatyw służących umacnianiu kapitału społecznego, kulturowego oraz ludzkiego.
- Pomoc osobom w trudnych sytuacjach życiowych, w szczególności poprzez rozwój i usamodzielnienie.
- Działanie na rzecz umacniania społeczeństwa obywatelskiego, budowy kapitału społecznego, modernizacji oświaty i nauki, wzmacniania społeczeństwa demokratycznego, informacyjnego i refleksyjnego, spójności i różnorodności społecznej, podnoszenia jakości życia.
§ 7
Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
- Działania naukowo-badawcze, realizację projektów badawczych, diagnozowanie zjawisk społecznych, prowadzenie interwencji socjologicznych i warsztatów dotyczących szerokiej problematyki społecznej, a także wspieranie takich działań realizowanych przez inne podmioty.
- Działania edukacyjno-szkoleniowe, w tym doradztwo i organizowanie spotkań, szkoleń, seminariów, warsztatów, konferencji i innych przedsięwzięć otwartych i zamkniętych o zasięgu lokalnym, krajowym i międzynarodowym.
- Tworzenie oraz testowanie narzędzi i rozwiązań umożliwiających diagnozę zjawisk społecznych.
- Ewaluację programów ukierunkowanych na wzmacnianie społeczeństwa obywatelskiego, rozwój demokracji i rozwiązywanie problemów społecznych.
- Działalność wydawniczą i informacyjną, opracowywanie i wydawanie raportów, analiz, sondaży, broszur, publikacji oraz książek.
- Współpracę z podmiotami krajowymi i zagranicznymi w zakresie problematyki wyznaczonej celami statutowymi Fundacji.
- Organizowanie i wspieranie innych inicjatyw zgodnych z celami statutowymi Fundacji.
- Działalność mającą na celu diagnozę i rozwiązanie problemów w tym również poprzez pomoc doraźną.
- Działania wspomagające rozwój społeczności lokalnych, samorządnych wspólnot, organizacji pozarządowych i innych instytucji działających na rzecz dobra publicznego w różnych dziedzinach życia społecznego (m.in.: edukacja, nauka, kultura, informacja, integracja europejska, ochrona środowiska, ochrona zdrowia, przedsiębiorczość, pomoc społeczna, charytatywna i humanitarna).
§ 8
- W realizacji swoich działań statutowych Fundacja współpracuje z organami władzy i administracji państwowej, organizacjami społecznymi i gospodarczymi, szkołami wyższymi, instytutami naukowymi i innymi osobami prawnymi i fizycznymi w kraju i za granicą.
- Fundacja może być członkiem organizacji społecznych i gospodarczych, do których przystępuje na podstawie umowy.
- Fundacja może podejmować starania o pomoc rzeczową i finansową od polskich i zagranicznych instytucji i organizacji, oraz wspierać działalność osób lub instytucji zbieżną z tymi celami.
- Dla realizacji celów statutowych Fundacja może prowadzić odrębnie odpłatną i nieodpłatną działalność pożytku publicznego.
Rozdział III
DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA
§ 9
Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów, w następujących dziedzinach, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności:
- 46.90.Z PKD sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana,
- 47.91.Z PKD sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet,
- 47.99.Z PKD sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami,
- 56.10.A PKD restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne,
- 58.11.Z PKD wydawanie książek,
- 58.14.Z PKD wydawanie czasopism i pozostałych periodyków,
- 58.19.Z PKD pozostała działalność wydawnicza,
- 59.11.Z PKD działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych,
- 62.02.Z PKD działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki,
- 62.09.Z PKD pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych,
- 63.11.Z PKD przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność,
- 63.12.Z PKD działalność portali internetowych,
- 63.99.Z PKD pozostała działalność usługowa w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowana,
- 68.20.Z PKD wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi,
- 70.21.Z PKD stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja,
- 70.22.Z PKD pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności i zarządzania,
- 72.20.Z PKD badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych,
- 73.20.Z PKD badanie rynku i opinii publicznej,
- 74.20.Z PKD działalność fotograficzna,
- 74.30.Z PKD działalność związana z tłumaczeniami,
- 74.90.Z PKD pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana,
- 77.40.Z PKD dzierżawa własności intelektualnej i podobnych produktów, z wyłączeniem prac chronionych prawem autorskim,
- 82.30.Z PKD działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów,
- 82.99.Z PKD pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowana,
- 85.10.Z PKD wychowanie przedszkolne,
- 85.51.Z PKD pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych,
- 85.52.Z PKD pozaszkolne formy edukacji artystycznej,
- 85.59.A PKD nauka języków obcych,
- 85.59.B PKD pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane,
- 85.60.Z PKD działalność wspomagająca edukację,
- 86.90.A PKD działalność fizjoterapeutyczna,
- 90.03.Z PKD artystyczna i literacka działalność twórcza,
- 90.04.Z PKD działalność obiektów kulturalnych,
- 94.99.Z PKD działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana.
ROZDZIAŁ IV
MAJĄTEK FUNDACJI
§ 10
- Majątek Fundacji stanowi jej fundusz założycielski w kwocie 2.550,- (dwa tysiące pięćset pięćdziesiąt) złotych oraz inne mienie nabyte przez Fundację w toku działania.
- Na działalność gospodarczą ze środków funduszu założycielskiego przeznaczona zostaje kwota 1.000,- (jeden tysiąc) złotych.
- Dochody Fundacji pochodzić mogą w szczególności z grantów, dotacji, subwencji, dochodów z działalności gospodarczej, darowizn, spadków, zapisów, odsetek od lokat kapitałowych i depozytów bankowych, operacji finansowych, papierów wartościowych i innych instrumentów finansowych, dochodów z majątku ruchomego i nieruchomego Fundacji.
- Dochody pochodzące z dotacji, subwencji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację celów Fundacji tylko z poszanowaniem woli spadkobierców lub donatorów. Jeżeli przekazaniu środków nie towarzyszy określenie konkretnego celu ich wykorzystania, Fundacja może przeznaczyć je na dowolny cel statutowy.
- W sprawach przyjęcia darowizn i dziedziczenia oświadczenia wymagane przepisami prawa składa Zarząd Fundacji. Fundacja zastrzega sobie możliwość odmowy przyjęcia darowizny, jeżeli przyjęcie jej, w opinii Zarządu Fundacji, naruszałoby dobre imię Fundacji.
- W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia jej zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza.
- Dochody uzyskiwane z majątku Fundacji przeznaczone są wyłącznie na realizację celów statutowych oraz na pokrycie niezbędnych kosztów działalności Fundacji.
§ 11
Zarząd Fundacji może postanowić o utworzeniu z dochodów Fundacji funduszu rezerwowego, z którego będą pokrywane wydatki Fundacji w dalszych latach jej funkcjonowania. Wysokość potrąceń dokonywanych na fundusz rezerwowy oraz jego wysokość określa Zarząd Fundacji, kierując się koniecznością zapewnienia ciągłości pracy Fundacji.
§ 12
Majątek Fundacji:
- Nie może służyć do udzielania pożyczek ani do zabezpieczania zobowiązań w stosunku do członków organów Fundacji lub pracowników Fundacji oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”.
- Nie może zostać przekazany na rzecz członków organów Fundacji lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
- Nie może zostać wykorzystany na rzecz członków organów Fundacji lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie stanowić będzie realizację celów określonych niniejszym statutem.
- Nie może być wykorzystany na zakup na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organów Fundacji lub jej pracownicy oraz ich osoby bliskie.
ROZDZIAŁ V
ORGANY FUNDACJI
§ 13
Organami Fundacji są:
- Zarząd Fundacji,
- Rada Fundacji.
§ 14
- Zarząd Fundacji składa się z trzech do pięciu członków powoływanych w głosowaniu tajnym przez Radę Fundacji, z wyjątkiem pierwszego składu Zarządu Fundacji, który powołują Fundatorzy.
- Rada Fundacji powołuje w głosowaniu tajnym Prezesa Zarządu i Członków Zarządu , przy czym pierwszego Prezesa Zarządu i Członków Zarządu powołują Fundatorzy.
- Kadencja Zarządu Fundacji trwa dwa lata. Jeżeli z upływem kadencji nowy skład osobowy Zarządu nie jest powołany, dotychczasowy Zarząd Fundacji pełni wszystkie funkcje do chwili objęcia ich przez nowy Zarząd Fundacji.
- Funkcję Członka Zarządu można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
- Członek Zarządu może być z ważnych powodów odwołany przed upływem kadencji w wyniku uchwały Rady Fundacji podjętej w głosowaniu tajnym.
- Mandat Członka Zarządu wygasa z dniem upływu kadencji, wskutek śmierci, rezygnacji albo odwołania ze składu Zarządu Fundacji. Mandat Członka Zarządu powołanego w trakcie kadencji wygasa równocześnie z wygaśnięciem mandatów pozostałych członków Zarządu danej kadencji.
- Członkowie Zarządu mogą być zatrudniani przez Fundację na podstawie umowy o pracę lub innego stosunku prawnego lub otrzymywać wynagrodzenie za udział w posiedzeniach Zarządu Fundacji, chyba że Członek Zarządu, którego to dotyczy, i Rada Fundacji postanowią inaczej.
- W umowach między Fundacją a członkiem Zarządu Fundacji Fundację reprezentuje Rada Fundacji, w imieniu której może działać członek wyznaczony z jej grona lub upoważniony przez Radę Fundacji pełnomocnik.
§ 15
- 1. Zarząd Fundacji kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
- 2. Zarząd Fundacji podejmuje decyzje we wszelkich sprawach nie przekazanych do kompetencji Rady Fundacji.
- 3. Do zadań Zarządu Fundacji należą w szczególności:
a) uchwalanie rocznych lub wieloletnich planów działania Fundacji oraz rocznych lub wieloletnich planów finansowych,
b) sprawowanie zarządu majątkiem Fundacji,
c) sporządzenie sprawozdań z działalności Fundacji,
d) ustalanie wielkości zatrudnienia i wysokości środków na wynagrodzenia pracowników Fundacji lub osób z nią współpracujących,
e) przyjmowanie darowizn, spadków i zapisów, subwencji i dotacji,
f) występowanie z wnioskiem o zmianę statutu Fundacji, połączenie z inną fundacją oraz likwidację Fundacji,
g) podejmowanie działań zmierzających do powiększenia majątku Fundacji,
h) propagowanie w prasie, radiu i telewizji oraz wydawnictwach celów i zasad działalności Fundacji oraz wskazywanie możliwości korzystania z pomocy Fundacji,
i) tworzenie oddziałów, przedstawicielstw i innych placówek.
§ 16
- Zarząd Fundacji podejmuje decyzje na posiedzeniach w formie uchwał, w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów w obecności wszystkich członków. W przypadku równej liczby głosów rozstrzygający jest głos Prezesa Zarządu.
- Posiedzenia Zarządu Fundacji zwołuje, w miarę potrzeby, Prezes Zarządu, a w razie jego nieobecności – upoważniony przez niego członek Zarządu Fundacji.
- O posiedzeniu Zarządu Fundacji muszą być powiadomieni wszyscy członkowie Zarządu Fundacji.
- Bieżące prace Zarządu Fundacji organizuje Prezes Zarządu.
- Zarząd Fundacji może uchwalić regulamin Zarządu Fundacji.
- Zarząd Fundacji może podejmować uchwały poza posiedzeniami – w trybie pisemnym, w formie elektronicznej lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość, jeżeli wszyscy członkowie Zarządu Fundacji zostali powiadomieni o treści projektu uchwały i żaden z nich nie wyraził sprzeciwu wobec takiej formy głosowania. Podejmowanie uchwał w trybie powyższym nie może dotyczyć odwołania członka Zarządu Fundacji.
- Zarząd Fundacji co roku zobowiązany jest przedłożyć Radzie Fundacji roczne sprawozdanie z działalności Fundacji obejmujące poprzedni rok kalendarzowy.
§ 17
Do składania oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych i niemajątkowych oraz ich podpisywania w imieniu Fundacji upoważnieni są dwaj członkowie Zarządu Fundacji działający łącznie.
§ 18
- 1. Rada Fundacji składa się z trzech do siedmiu członków, w tym Przewodniczącego Rady.
- 2. Pracami Rady Fundacji kieruje jej Przewodniczący, wybrany przez Radę spośród członków Rady, za wyjątkiem Przewodniczącego pierwszej Rady, którego powołują Fundatorzy.
- 3. Członków pierwszego składu Rady Fundacji powołują Fundatorzy.
- 4. Członkowie Rady Fundacji następnych kadencji powoływani są w następujący sposób:
- 5. każdy z Fundatorów ma prawo powołać jednego członka Rady,
- 6. pozostałych członków Rady na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcję lub dla rozszerzenia składu Rady, powołuje swą decyzją Rada.
- 7. Kadencja Rady Fundacji trwa dwa lata.
- 8. Funkcję członka Rady Fundacji można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
- 9. Mandat członka Rady Fundacji wygasa z dniem upływu kadencji, wskutek śmierci, rezygnacji albo odwołania ze składu Rady Fundacji. Mandat członka Rady Fundacji powołanego w trakcie kadencji wygasa równocześnie z wygaśnięciem mandatów pozostałych członków Rady danej kadencji.
- 10. Członek Rady Fundacji może być z ważnych powodów odwołany przed upływem kadencji, na wniosek innego członka tego organu, w wyniku uchwały Rady Fundacji podjętej w głosowaniu tajnym.
- 11. Przewodniczący Rady kieruje pracami Rady, reprezentuje ją na zewnątrz oraz zwołuje i przewodniczy zebraniom Rady.
§ 19
- Nie można łączyć członkostwa w Radzie Fundacji z pełnieniem funkcji w Zarządzie Fundacji lub ze stosunkiem pracy z Fundacją.
- W razie powołania członka Rady Fundacji, za jego zgodą, do Zarządu Fundacji lub nawiązania przez członka Rady Fundacji stosunku pracy z Fundacją – członkostwo takiej osoby w Radzie Fundacji ulega zawieszeniu, odpowiednio na czas pełnienia funkcji lub trwania stosunku pracy.
§ 20
Rada Fundacji sprawuje nadzór nad działalnością Fundacji. Do zadań Rady Fundacji należy:
- Powoływanie i odwoływanie Prezesa i Członków Zarządu Fundacji, z wyjątkiem pierwszego składu Zarządu Fundacji powoływanego przez Fundatorów.
- Podejmowanie decyzji o zatrudnieniu członków Zarządu Fundacji i ustalanie ich wynagrodzenia.
- Ocena pracy Zarządu Fundacji, przyjmowanie okresowych sprawozdań z działalności Fundacji, zatwierdzenie rocznych sprawozdań finansowych i udzielanie absolutorium Zarządowi Fundacji.
- Kontrolowanie bieżącej działalności Zarządu Fundacji.
- Wytyczanie głównych kierunków działalności Fundacji.
- Podejmowanie na wniosek Zarządu Fundacji decyzji o połączeniu z inną fundacją lub o likwidacji Fundacji.
§ 21
- Rada Fundacji zbiera się co najmniej raz w roku.
- Radę Fundacji zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy albo na pisemny wniosek Zarządu Fundacji lub Fundatora.
- O posiedzeniu Rady Fundacji muszą być powiadomieni wszyscy jej członkowie.
- Rada Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwał zwykłą większością głosów. W razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego Rady.
- Rada Fundacji może podejmować uchwały poza posiedzeniami – w trybie pisemnym, w formie elektronicznej lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość, jeżeli wszyscy członkowie Rady zostali powiadomieni o treści projektu uchwały i żaden z nich nie wyraził sprzeciwu wobec takiej formy głosowania. Podejmowanie uchwał w trybie powyższym nie może dotyczyć powołania i odwołania członka Zarządu lub Rady Fundacji oraz udzielania absolutorium członkom Zarządu.
- Szczegółowy tryb działania Rady Fundacji może określać uchwalony przez Radę regulamin.
§ 22
Rada Fundacji w celu wykonania swych zadań jest uprawniona do:
- żądania od Zarządu Fundacji przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących działalności Fundacji,
- dokonywania rewizji majątku oraz kontroli finansowej Fundacji.
§ 23
Funkcje przewodniczącego i innych członków Rady są honorowe i bezpłatne. Zarząd Fundacji może jednak przyznać zwrot koniecznych wydatków poczynionych przez członków Rady przy wykonywaniu działalności na rzecz Fundacji.
ROZDZIAŁ VI
ZMIANA STATUTU
§ 24
- Zmiany w statucie Fundacji mogą być dokonywane na wniosek Zarządu Fundacji, lub z inicjatywy Rady Fundacji na podstawie uchwały Rady Fundacji podjętej większością 2/3 głosów w obecności przynajmniej 2/3 członków Rady.
- Zmiany statutu mogą dotyczyć celów, dla realizacji których Fundacja została ustanowiona.
- Uchwała Rady Fundacji w sprawie zmiany statutu wymaga zatwierdzenia przez Fundatorów.
ROZDZIAŁ VII
POŁĄCZENIE Z INNĄ FUNDACJĄ
§ 25
- Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
- Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
- O połączeniu z inną fundacją decyduje Rada Fundacji, na wniosek Zarządu Fundacji, w drodze uchwały podjętej większością 2/3 głosów w obecności przynajmniej 2/3 członków Rady Fundacji.
- Uchwała Rady Fundacji o połączeniu z inną fundacją wymaga zatwierdzenia przez Fundatorów.
ROZDZIAŁ IX
LIKWIDACJA FUNDACJI
§ 26
- 1. Rada Fundacji podejmuje, na wniosek Zarządu Fundacji, uchwałę o likwidacji Fundacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku, w drodze uchwały podjętej większością 2/3 głosów w obecności przynajmniej 2/3 członków Rady.
- 2. Uchwała Rady o likwidacji Fundacji wymaga zatwierdzenia przez Fundatorów.
- 3. Jeżeli Rada Fundacji nie powoła likwidatorów, likwidację Fundacji przeprowadza Zarząd Fundacji.
- 4. Do obowiązków likwidatora należy w szczególności:
a) zgłoszenie wniosku do sądu rejestrowego o wpisanie otwarcia likwidacji,
b) wezwanie wierzycieli fundacji w trybie ogłoszeń prasowych do zgłoszenia swych wierzytelności w ciągu 3 miesięcy od daty ogłoszenia,
c) sporządzenie bilansu otwarcia likwidacji oraz listy wierzycieli,
d) sporządzanie planu finansowego likwidacji i planu zaspokojenia zobowiązań,
e) ściągnięcie wierzytelności, wypełnienie zobowiązań oraz spieniężenie majątku Fundacji,
f) przekazanie wskazanym podmiotom środków majątkowych pozostałych po zaspokojeniu wierzycieli,
g) zgłoszenie ukończenia likwidacji do sądu rejestrowego wraz z wnioskiem o wykreślenie fundacji z rejestru,
h) przekazanie dokumentów fundacji do archiwum państwowego.
i) jeżeli po likwidacji Fundacji pozostaną środki majątkowe, zostaną one przekazane innym, organizacjom, których cele statutowe zbliżone są do celów Fundacji. O przeznaczeniu tych środków decydują jednomyślnie Fundatorzy.
ROZDZIAŁ X
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 27
Statut wchodzi w życie z dniem uzyskania przez Fundację osobowości prawnej.